ماشین سه
خودرو های بازار
موتور سیکلت
اخبار و تازه ها
شرایط فروش و پیش فروش خودرواخبار بازار خودرواخبار جهانی خودرواخبار موتورسیکلتتست خودروبررسی خودروآگهی
قیمت خودرو
قیمت خودروهای داخلیقیمت خودروهای وارداتیقیمت موتور سیکلت
مقایسه خودرو
ویدئو
نمایندگی خودرو
آگهی یاب
ماشین سه
سایت ماشین سه در شهریور ماه سال 1395 پا به عرصه نهاده است. پروانه تاسیس واحد نشر دیجیتال : 1724112 کد شامد : 1-4-65-704068-1-1
طراحی سایت و بهینه سازی :ایده پویاایده پویا
لینک های مفید
  • واژگان فنی
  • نکات آموزشی
  • آگهی یاب
  • قیمت روز خودرو
  • اخبار خودرو
  • قوانین و مقررات
  • بهترین انتخاب
  • پادکست های بررسی خودرو
  • تماس با ما
شبکه های اجتماعی
  • youtube
  • آپارات
  • facebook
  • تلگرام
  • Instagram
  • Twiter
جایزه

برنده جشواره وب و موبایل
به انتخاب مردم

©کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماشین سه می باشد.
مالکان وسایل نقلیه مختلف بخوانند | ماشین3

مالکان وسایل نقلیه مختلف بخوانند

  1. صفحه اصلی
  2. /اخبار خودرو
  3. /اخبار بازار خودرو
۹۴۴
۱۷ آبان ۱۴۰۴
مالکان وسایل نقلیه مختلف بخوانند

مالکان وسایل نقلیه مختلف بخوانند

به گزارش ماشین ۳ و به نقل از ایسنا، دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس و سایر وسائل نقلیه، مشمول مالیات بر درآمد این وسایل خواهند بود که علاوه بر این نوع مالیات، اخیرا با بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، مالیات نقل‌وانتقال خودرو، عوارض سالانه وسایل نقلیه و مالیات و عوارض سبز شماره‌گذاری انواع خودرو و موتورسیکلت، از جمله مالیات‌های دیگری هستند که برای انواع وسایل نقلیه و خودروها تصویب شده است.

علاوه بر این موارد، یکی از مالیات‌هایی که انواع خودرو را شامل می‌شود، مالیات بر درآمد وسایل نقلیه است که براساس آن همه دارندگان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی‌، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و غیره مشمول مالیات بر درآمد وسایل نقلیه می‌شوند.
همچنین، در تعیین درآمد مشمول مالیات فاکتورهای مختلفی نظیر نوع و مدل اتومبیل نیز ملاک مدنظر قرار می‌گیرد که با اطلاعیه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود.

بنابراین مؤدیان این نوع مالیات باید در خرداد ماه هر سال نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سال قبل اقدام کنند. همچنین عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر معادل ۳۰ درصد مالیات قطعی شده و غیرقابل بخشودگی است که مؤدیان، مشمول جریمه‌ای معادل ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر ماه دیرکرد پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید مقرر می‌شود.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر درآمد وسایل نقلیه شامل موارد زیر است:
۱. اصل و تصویر سند مالکیت
۲. اصل و تصویر شناسنامه
۳. اصل و تصویر کارت ملی (در صورت انتقال برای خریدار و فروشنده)
۴. اصل و تصویر کارت ماشین و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز)

علاوه بر این نوع مالیات، نمایندگان مجلس اخیرا طی انجام بررسی‌هایی بر روی ماده ۳۰، ۳۱ و ۳۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مالیات‌های جدیدی همچون مالیات نقل و انتقال خودرو، عوارض سالانه وسایل نقلیه، مالیات و عوارض سبز شماره‌گذاری انواع خودرو و موتورسیکلت، را برای وسایل نقلیه تصویب کرده‌اند که در ادامه با جزئیات بیشتر این نوع مالیات‌ها آشنا خواهید شد.

بد نیست اشاره کنیم که طبق تصویب مجلس شورای اسلامی شماره‌گذاری انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی آنها، که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، مشمول مالیات و عوارض سبز می‌شوند.

براساس اعلام ماده ۳۰ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون جدید، با همکاری سازمان حفاظت محیط‌ زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، فهرست کلیه خودروها و موتورسیکلت های تولید داخل و وارداتی را با توجه به رتبه انرژی، که در برچسب انرژی آنها درج شده است، به‌ صورت برخط به سازمان اعلام نماید و برای اطلاع عموم، منتشر کند.

همچنین اشخاص حقوقی واردکننده و تولیدکنندگان انواع وسایل نقلیه مورد بحث نیز باید اظهارنامه مربوط به مالیات و عوارض شماره‌گذاری و همچنین مشخصات دقیق وسایل نقلیه فروخته‌ شده هرماه را حداکثر تا روز پانزدهم ماه بعد به نحوی که سازمان امور مالیاتی آن را اعلام می‌کند، به سازمان تسلیم و مالیات و عوارض متعلق به آن را پرداخت کنند.

جریمه عدم پرداخت و تاخیر مالیات و عوارض سبز شماره‌گذاری انواع خودرو و موتورسیکلت

علاوه بر این، عدم پرداخت مالیات و عوارض مذکور در مهلت تعیین شده، موجب جریمه غیرقابل بخشودگی به میزان ۱۰ ‌درصد مالیات و عوارض و در صورت تأخیر در پرداخت آن نیز، مشمول جریمه‌های موضوع ماده (۴۰) این قانون خواهد شد.

عوارض سالانه وسایل نقلیه

یکی دیگر از انواع مالیات‌هایی که شامل انواع وسایل نقلیه به تصویب مجلس رسیده این است که ماده ۳۱ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، به بررسی عوارض سالانه کلیه وسائط نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت‌ها می‌پردازد که براساس آن، وسائط نقلیه در شهرهای آلوده تا ۱۰ سال پس از تولید معادل یک بیستم نرخ های مندرج، مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه می‌شوند.

طبق این گزارش، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) باید با ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسایل نقلیه، امکان پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض این ماده را برای مالکان و استعلام برخط میزان عوارض پرداخت نشده مربوط به وسایل نقلیه را برای نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.

لازم به ذکر است که براساس این مالیات، کلیه وسایل نقلیه که قبل یا بعد از لازم الاجراء شدن این قانون شماره‌گذاری شده باشند نیز، مشمول عوارض‌ موضوع این ماده محسوب می‌شوند.

جریمه عدم پرداخت عوارض سالانه وسایل نقلیه

لازم به ذکر است که  مشمولان این عوارض در صورت عدم پرداخت این عوارض در موعد مقرر، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ۱۰ درصد عوارض سالانه و در صورت تأخیر بیش از یکماه می‌شوند؛ علاوه بر این مشمول جریمه‌ای معادل ۲ درصد عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر می‌شوند.

همچنین، در صورتی که مالک یا مالکان خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت از پرداخت عوارض‌ موضوع این ماده به مدت پنج سال از سال مالکیت، خودداری کنند و یا مبلغ عوارض و جریمه پرداخت‌ نشده از ۵ درصد بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است براساس فهرست اعلامی وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) نسبت به توقف وسائط نقلیه مزبور تا پرداخت بدهی اقدام کند.

مالیات نقل و انتقال انواع خودرو

براساس این نوع مالیات، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به جز ماشین‌های راه‌سازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال می‌شود.

طبق این مالیات، انواع خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد و وارداتی معادل دو درصد به ماخذ مذکور  برای سال تولید ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده، تا ۶ سال پس از سال تولید سالانه ۱۰ درصد همان ماخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد ۴۰ درصد ماخذ یاد شده است.

همچنین، اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده یا مونتاژکننده داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هیه به نفع دولت، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال می‌شود.

علاوه بر این‌ها، گفتنی است که نقل و انتقال انواع خودروها و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری - صنعتی مشمول مالیات نخواهند بود.

اخبار مرتبط

راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز شارژ و خدمات وسایل نقلیه برقی در تهران؛ گامی مهم در گذار به حمل‌ونقل پاک

راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز شارژ و خدمات وسایل نقلیه برقی در تهران؛ گامی مهم در گذار به حمل‌ونقل پاک

۱۹ بهمن ۱۴۰۴
انتشار دستورالعمل کامل اسقاط وسایل نقلیه فرسوده

انتشار دستورالعمل کامل اسقاط وسایل نقلیه فرسوده

۱۷ آبان ۱۴۰۴
بخشودگی جرایم وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

بخشودگی جرایم وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

۱۷ آبان ۱۴۰۴
خالی شدن پارکینگ‌های استان تهران از تمام وسایل نقلیه رسوبی تا ۲۷ خرداد

خالی شدن پارکینگ‌های استان تهران از تمام وسایل نقلیه رسوبی تا ۲۷ خرداد

۱۷ آبان ۱۴۰۴
افتتاح نمایشگاه دائمی وسایل نقلیه تاریخی در اصفهان

افتتاح نمایشگاه دائمی وسایل نقلیه تاریخی در اصفهان

۱۷ آبان ۱۴۰۴

نظرات درمورد مالکان وسایل نقلیه مختلف بخوانند(0 نظر)

دیدگاه

شما هم درباره این کالا دیدگاه ثبت کنید

ثبت دیدگاه به معنی موافقت با قوانین انتشار ماشین سه است.

فرشاد
۱۲ بهمن ۱۳۹۸
مشتی بی سواد گند زدن به زیر ساخت های کشور و هر طور بتونن دست وپا میزنن که روی گندکاریاشون رو بدن این همه مالیات آدم یاد فیلم رابین هود میفته